mandag, juni 18, 2007

Samfundsgavnligt..?

Nu rejses der tvivl om unge Fogh Rasmussens anvendelse af statistik - hvilket ville få nogen jeg kender til at repetere den gamle talemåde om løgn osv...
I forsvar for statistikken vil jeg tillade at mene at det som regel er anvenderen, det er galt med. Nå - men under alle omstændigheder. Min mor har altid lært mig at opsparing er et spørgsmål om forholdet mellem indkomst og forbrug - der var skatteprocent aldrig på tale. Derfor forstår jeg ikke hvorfor skatteprocenter er hindrende for opsparing. Hvis man kan skrive sådan forstår jeg godt at man også kan tage fejl af nogle statistikker.
Da jeg har læst økonomi forstår jeg (desværre) godt hvorfor marginalskatter kan betyde at fritid vælges frem for job. Det der dog af og til undrer mig er hvor lidt marginal nytte nogle folk har af fritid.

Dagens kommentar til bogen var dog én der (tørt) konstaterede at det virkede som om den unge mand virkede ret fjern fra de fattige amerikaneres virkelighed. Dem er der desværre uforholdsmæssigt mange af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar