mandag, september 03, 2007

Småkedeligt men elementært rart

Her i huset er vi ægte økonomer, så vi fører om ikke nøjagtigt husholdningsregnskab så dog tilnærmelsesvist regnskab. Af og til diskuterer vi periodiserings- og fordelingsprincipper, lidt nørdet skal det jo være.
Men - af dette regnskab kan jeg konstatere at udgifterne til mad i august har vist et sjældent fald som jeg forklarer med fornøjelsen ved at gå i køkkenhaven og hente grønt til aftensmaden. Vi har egentlig ikke så mange ting, og har f.eks. været underforsynet med salat, men alligevel. Løg, hvidløg, squash, tomater, agurker, gulerødder, porrer, rødbeder og på det seneste også bønner samt ikke mindst basilikum har holdt os kørende. Desuden giver druerne rigtig godt i år og æbletræerne giver rigeligt til både rådyrene og os.
Min indre landboer fryder sig hver gang over at trække en frisk og sprød gulerod op. Efter 4 års bearbejdning af køkkenhaven er de efterhånden i stand til at trænge mere end de 10 cm ned i lerjorden som var maksimum i starten. I år har vi også været dejligt fri for orm.
Et af naturens forunderlige vildveje er vores vintersquash. Selv om jeg vil sværge på at alle vintersquash kommer fra frø fra samme plante ser frugterne på de to planter, der rigtig giver noget forskellige ud. Det forstår jeg ikke. Umiddelbart er det praktisk, den ene plante giver rigtig store frugter, den anden giver noget mindre, til gengæld mange. Men mærkeligt er det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar