tirsdag, juli 07, 2009

En kæmpe byge

Tørkeindekset gik fra rødt til grønt i løbet af få timer i går. Det regnede så meget, at der kom regnvand ned gennem emhætten! Det har jeg ikke oplevet før. Heldigvis fik vi ikke en reprise på det her.

Regnen er tiltrængt omkring os, og vi kan se at kornet på bakkerne begynder at modnes i pletter. Her inde på matriklen passer det os fremragende med lidt regn til de små nye blomster på vej. Søndag plantede jeg blomsterkarse ud i den næsten braklagte køkkenhave, hvor vi venter på at der kommer håndværkere og tramper rundt. Når jeg nu har plantet, hjælper Murphys lov sikkert til at der sker noget. Hvis ikke der kommer gang i håndværkerene, håber jeg at kunne glæde mig over et blomsterflor a la Monets havegange, et spil i grønt, gult og orange.
Selv om køkkenhaven næsten ligger brak og indhegningen er taget ned, står jordbærrene med knaldrøde bær lige nu. De står også næsten uden blade, da rådyrene har taget for sig af retterne. De tager kun blade, ikke bær, jeg har stået og set en lækkersulten rå guffe løs. Det endelige bevis på at roser og jordbær tilhører samme familie. Solsorten holder mest af bærrene, men kan ikke følge med, da der står en kirsebær med sortrøde bær lige udenfor haven. De frister også fuglen, ligesom bærrene i hækken gør. Derfor når vi også selv at smage lidt af havens fornøjelser.
Vand og varme har allerede givet de første fire agurker og nu er vi nået til 6. blomstrende klase på tomatplanterne. En friskplukket agurk, der ikke har været i køleskab og er smørblød af friskhed er en gave fra haven.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar