torsdag, juli 30, 2009

Varme sager i varmen

Heldigvis bliver der ting færdige på matriklen, her strømper og en varm trøje.
Strømperne først, hvor voksenstrømperne har været færdige et stykke tid, men har ventet på at blive foræret som fødselsdagsgave. De var til min svigermor, og der kunne blive et par strømper til oldebarnet af samme nøgle.
Ikke noget mystisk ved dem, noget superblødt garn fra Socktopus, og det sidste af rovet fra besøget i februar i butikken i London. Desværre kommer jeg ikke lige forbi de næste par dage, så jeg er glad for at jeg fik suppleret lidt op forleden. Det er aldrig for varmt til at strikke strømper, og jeg skal snart ha' fundet mønsteret til næste par.
Facts:
Garn: 76 + 26 g lilla strømpegarn
Mønster: Widdershins & Ws inspireret til de små strømper.
Pinde: 2,75 mm - match mellem bambuspinde (15cm) og Grafton pinde (12,5 cm). De sidste vinder sikkert på glathed og en spidsere spids.
Hot/not: Den voksne modtager så glad ud, den 1-årige var ret ligeglad. Jeg er tilfreds med resultatet og mønsteret er et godt basismønster til toe-up.
I sommervarmen er den tykke Sonnet også blevet færdig. I denne udgave er det en kort trøje / jakke, hvor jeg har tilføjet en lille kant i halsen. Den var mig for åben og løs uden. Knapper og knaphuller er udeladt, da jeg ikke var i humør til en kvadratisk form med knaphuller. Det bliver en åbenstående jakke eller holdt sammen med et bælte i taljen - hmm, måske skulle jeg bruge de knapt 100 g restegarn til et bælte og samtidig teste min teori om at garnet filter flot.
Anyway - det bliver senere. Trøjen er massivt tyk, da garnet er næsten filtet i sig selv. Den går til taljen og er herligt lang i ærmerne. Farverne i garnet er fantastiske - ægte Fasset. Jeg synes det er en ekstra charme, at forløbene ikke er helt ens i hvert fed, så ærmerne er næsten, men ikke helt symmetriske, selv om begge er startet samme sted i et fed.
Facts:
Garn: Ca. 540 g Rowan Colorscape Chunky i blå/lilla/grønlige nuancer
Pinde: Pind 5, Knitpicks Harmony
Mønster: Sonnet, str. S
Hot / not: Ja - fysisk er den ret 'hot'. Pind 5 er småt til dette garn og kombineret med retstrikken i mønsteret giver det i dette tilfælde en flot, tæt struktur. Det passer mig godt til dette garn, som i sig selv er lidt løst og jeg regner med at jakken bliver mere holdbar på denne måde. Kroppen er strikket side-side, så jeg får farvespillet som lodrette striber. Under strikkeprocessen har der løbende været begejstrede udbrud over farverne og jeg synes det færdige resultat er ret flot. Kombinationen af en ret enkel model og det flotte og tykke garn fungerer, og jeg regner med at komme til at bruge den som en let jakke.
Til blusebrug vil jeg synes at mønsteret simplethen er for kasseformet og side til side teknikken gør det svært at shape modellen.

2 kommentarer:

  1. Uha, de skønne lilla farver, de er bare så flotte. Og sokker skal vi jo have til vinter. Trøjen er bare superflot.

    SvarSlet
  2. Tak! Det er andet forsøg med trøjen, første bud spillede ikke og blev trevlet op (mønsteret var ikke sagen). Dejligt at høre at det har betalt sig.

    SvarSlet