tirsdag, oktober 20, 2009

Mmm - weekendmad

Der er kommet mere gang i gryderne på det seneste, i weekenden, og jeg har haft fat i et par kogebøger, som jeg ikke har brugt så meget. Morten Heibergs ’Helt enkelt’ og Jan Friis-Mikkelsens kogebog, Jans kogebog. De er glimrende begge to, og de supplerer hinanden godt, med enkle/moderne retter og et mere raffineret køkken samt en masse velforklaret basisviden hos Jan Friis-Mikkelsen.
Forrige weekend var vi i København og få smørrebrød på Aamanns og øl fra Vejle(!) og det var igen godt. Et hyggeligt sted, hvor både forældre og voksne børn kan blive mætte. Noget usædvanligt var en meget stor del af gæsterne mænd, muligvis på grund af aftenens forestående landskamp.
Nå, denne weekend stod jeg selv bag gryderne, og den blev indledt på bedste Price-vis med kalvebøffer, hjemmelavede og dobbeltkogte pommes frites. Umm. Jeg fik lejlighed til at bruge mit meget u-tjekkede mandolinjern (utjekket fordi det er af hvid plastic i stedet for rustfrit stål).
Om lørdagen var vi i en noget andet boldgade med porre/æblesaute og porcheret laks, og jeg fik sat gang i hvidvinsporcherede pærer – begge dele fra Jans kogebog.
Søndag havde vi (jeg) frokostgæster, så vi fik en let udgave af en spinattærte, blomkålssalat med rucola (kål i kål…) fra Heiberg.
Men det bliver jo ikke ved med at gå med det ’pigemad’, så søndag aften fik vi resten af kalven fra fredag, sellerimos –hurra, nu er det sæson for frisk selleri og en af Carlos gode baroloer. De porcherede pærer var glimrende og blev serveret med lidt sirup og et drys chokolade. Fantastisk.
Mandag stod den så på rester fra weekendens vellevned. Vi har pt. ingen fryser, så der er ret faste rammer om indkøb og madlavningen, for at udnytte resterne og undgå at smide (for meget) mad ud. Det er overraskende svært at få logistikken til at passe, samtidig med at jeg helst kun vil handle to gange om ugen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar