tirsdag, november 10, 2009

Den lille piges svovlstikker

Så blev det niecens fødselsdag og tid til at overrække Svovlstikkerne. Storesøster fik ved samme lejlighed sin røde trøje, og blev ganske overrasket.
Lillesøster havde vældig travlt med at pakke alle sine gaver ud og havde det alt for varmt til at prøve en ulden trøje. Der var en testprøvning, og vi konstaterede at str. 4 passer den 4-årige på en prik.Trøjen er en fornøjelse at strikke, udelukkende retstrik, så det går i strygende fart derudaf. Garnet er en fornøjelse. Den almindelige duo er som de fleste andre tynde shetlandsgarner, og alpaka-mixen er virkelig lækker.

Den største udfordring var at sy belægningen bag på lynlåsen, hvor den tynde belægning skal holdes godt fast med knappenåle. Der bliver syet på maskine, og syningen skaber lidt struktur i samlingen af lynlåns og trøje, så jeg håber at trøjen undgår buler.
Slutresultatet af isyningen er godt og belægningen dækker den lidt stive lynlås, som ellers kunne være generende for den unge dame.

Fakta:

Mønster: Den lille pige med svovlstikkerne, trøje med lange ærmer fra Det er ganske vist. Enkel og fin. Min eneste forvirring var ved samlingen af ærmer og krop til raglan, hvor jeg synes at der var en række galt - og det er en lille ting.


Garn og garnforbrug: Duo merino i lilla, 110 g og Duo alpaca/merino, også lilla, 90 g. Dvs. jeg har 60 g alpaca/merino, så jeg tror at jeg vil forsøge mig med en vest.


Pinde: 3,25 og 3,75 KP Harmony (Der er en tendens i valget af pinde efterhånden). De er dog lige mørke nok til at strikke med lilla garn, men spidsen... :-)


Hot/not: Jo - trøjen blev modtaget. I kampen om opmærksomhed mellem alle de andre gaver er det vanskeligt at vurdere om den er vellykket. Jeg håber det bedste :-)

3 kommentarer:

  1. Mægtig fin bluse til niecen. Jeg har altid problemer med at få syet lynlåsen pænt i, så du er ikke den eneste.

    SvarSlet
  2. Hvor er den bare fiiiiin!
    :-) Britt

    SvarSlet
  3. Anonym11:42 AM

    Bølle må vist også have en!

    SvarSlet