mandag, november 30, 2009

Sokker og fair isle

Fredag var sygedag, hvor jeg lå på sofaen og forsøgte at komme mig over en generalforkølelse, som havde sendt mig hjem torsdag middag, med rigeligt flydende kropsvæsker.


Mens jeg lå på sofaen, med the og tæppe kom posten :-)


Vi bruger PBS og e-boks, så det er som regel gode ting, som posten kommer med, og fredag var en rigtig god dag. Hun kom om hjørnet med en lille sækkevogn, og der var en kæmpe kasse med diverse the, chokolade og en julekalender, blandt andet ½ kg julethe, så nu kan december komme an!


Oven på den store kasse lå en mindre pakke fra Amazon (uk), med blandt andet disse to:


Hermed var fredagens underholdning sikret, og jeg kastede mig over gennembladringen. Begge forfattere opfordrer til individuelt design og tilpasning, men der er heldigvis en række lækre mønstre at kaste sig over til at komme i gang på. Cookie A har en længere gennemgang af beregningsteknik for strømper og tilpasning af mønstre, så der er noget at gå i gang med - strømpepuslespil? Næsten halvdelen af sokkerne er allerede kommet på min indre strikkekø, og fair-isle mønstrene - wau. Der er også et par ting i dén bog, som jeg må lave, og ikke mindst lege med farver. Der er en udmærket gennemgang af valør, farvetoner etc., samt nogle grundlæggende principper for farvesætning af fair isle for den eksperimenterende.
Så nu mangler jeg bare noget mere lækkert og passende tyndt shetlandsuld... men det er der vel råd for. Nu er jeg lige kommet under 100% overtræk på cashmere-o-meteret (host). Måske er det et par af sokkerne, der skal afprøves først, for sokkegarn, det har jeg masser af!

1 kommentar:

  1. Jeg håber forkølelsen er overstået.
    Fede bøger sjovt nok har jeg lige købt de to andre "bibler" indenfor området hhv Starmores Fair Isle Knitting og den nye Cat Bordhi. Der er vist basis for noget bogsnagen næste gang vi ses.

    SvarSlet