søndag, januar 10, 2010

Den store pige med svovlstikkerne

Så blev det, der skulle ha' været 2009s sidste værk færdigt, og mon ikke min søster når at bruge den inden det bliver for varmt.Den lille pige med svovlstikkerne havde måske klaret julenatten, hvis hun havde haft den søde trøje som Annette Danielsen har designet. Jeg har ladet mig inspirere, efter at have strikket i str. 4 år. Det er blevet til en trøje i str. S, og jeg er ganske godt tilfreds med værket og spændt på at se hvad modtageren siger. Heldigvis kan jeg akkurat passe den selv, hvis hun vil have væsentlige ændringer, for det lader sig ikke gøre pænt efter at der er syet lynlås i, er jeg bange for. Som det ses har jeg beholdt detaljen med huller på ærmerne, mens jeg i forhold til niecens model har udeladt huller op langs ryggen. Der er selvfølgelig 2 rækker huller nederst, efter min mening er det dem, samt den fine rullekant på kraven, der er modellens særpræg. Det har været et godt snakke- og transport strikketøj, det er stort set kun retstrik.

Fakta og detaljer til at lade sig inspirere af.
Garn: Tvinni Tweed (250g) og Isager Alpaca 1 (160g) - svarende til ca 1280 m garn i samme strikkefasthed som de to garner lagt sammen. Jeg har 23 m og 49 p = 10 x 10 cm i retstrik på p 3,25
Superlækre garner lagt sammen, med tweedens struktur og 'hold' i strikketøjet og alpacaens blødhed. Samme mix som en gammel vest (Heather), der holder sig pænt, uden fnug og i facon.
Pinde: 3,25 til det meste, 2,75 til rullekanten i halsen. (KnitPro og Addi hhv.) Der strikkes frem og tilbage. Jeg har selvfølgelig strikket på rundpinde, det er IMHO langt lettest at sidde med. Bullen måler sine 92 cm over tværs, så en almindelig lige pind ville få problemer, tror jeg.
Øvrigt: En delbar lynlås på 45 cm.
Mønster: Udgangspunktet er Annette Danielsens barnetrøje, regnet op til str 36/S. Kommentarerne nedenfor giver mest mening med den oprindelige opskrift ved siden af.
Bullen måler 46 cm i overvidde, bul til raglanstart måler 37 cm. Ærmet skulle være overraskende langt, jeg vil til str. S anbefale 44-45 cm, afhængigt af smag og egen armlængde. Til ærmet startede jeg med 65 m og tog ud på hver 12. pind, indtil jeg havde 91 m. 1. hul kom på 5. pind.
Samlet længde af trøjen fra skulder til underkant er 52 cm.

Lynlåsen er syet i på maskine, med to stikninger.

3 kommentarer:

  1. Hvor fantastisk! Den er super flot! Nu får jeg da også selv lyst til at prøve at forstørre en opskrift fra den bog..håber det går! Flot flot flot!

    SvarSlet
  2. Superflot. Jeg håber, at søster værdsætter den

    SvarSlet
  3. Sejt! Den er supersej som voksentrøje også.
    Præcist den garnkombi (endda samme farve) har jeg gang i også (i Granite) - det er en suuuuuper-lækker kombination!
    :-) Britt

    SvarSlet