lørdag, marts 06, 2010

Nu helt færdig med en mindre motorvejskø

Nu er den der endelig, helt færdig med alle ender og syning af kanter. Der er en ombukket kant forneden på krop og ærmer samt i halsen samt ca. 70 ender at sy. Jeg har strikket ærmer og krop på rundpind, for at undgå flerfarvestrik på vrangen samt for at undgå endnu mere sammensyning. Den øverste række biler skal dog strikkes frem og tilbage for at lave halsrundingen jf. opskriften. Som det ses har modellen en fin stribet kontrastfarve på alle kanter, nådigt for den moder, der får en hvid bluse til sønnen. Den grå farve formodes at være lidt mere robust. Samtidig giver vrangrækken (ombukket) en sjov effekt. Garnet er et blandingsgarn af bomuld og uld, så det er ret glat. Derfor blev der lavet rigeligt til sykant, og jeg har syet tre gange i hver side inden opklipning. Så regner jeg med at det bliver der. Bonusinfo til andre strikkere - jeg fik syet et par ender fast, mindre heldigt, så få dem endelig manøvreret væk inden I syr. Nedenfor ses vrangsiden. Selv om trådene er snoet for hver 3. eller 4 maske er der stadig mange løse tråde, så dette må være anti-pilfingertrøjen.Her er værket inden isyning af ærmer og fastsyning af halskanten. Skulderen er lavet med en 3-pinds aflukning (3 needle bind off), kræver lidt mengelering med overgangen til halskanten, til gengæld føler jeg mig mere tryg ved det end en sammensyning.
Fakta:
Mønsteret hedder Biler (åbenlyst), og designeren Hanne Thorsen. Fås ikke online, jeg købte det i Vejle hos Bodil (Arne S. Hansen). Størrelsen er str. M og jeg vil vurdere at det er en str. 5-7 år. Blusen er ca. 80 cm i omkreds og ca. 40 cm lang. Nærmest Rittersport-facon.
Garnet er Gepard Cottonwool. Jeg har brugt lidt mere end specificeret i opskriften af bundfarven, så jeg måtte ca. 5 g ind i det næste nøgle. Der er angivet samme garnforbrug (150 g bundfarve) til str. L, og det kan ikke være tilstrækkeligt. Jeg mistænker garnet for en lidt anden løbelængde end Nicolaj-garnet, som sikkert er det oprindelige. I alt har jeg brugt 320 g, der går ca. 25 g af hver af mønsterfarverne til bilerne.
På grund af bomulden er det ikke superelastisk og derfor lidt dødt at strikke af, jeg regner med at få en gevinst hos modtageren på grund af garnet, for det er superblødt. Det kan umuligt kradse.
Pinde Der er strikket på pind 2,5 (strømpepind og rundpind) samt 2,75 Knitpicks metal-rundpinde. Nederst på ærmerne var jeg nødt til at bruge 2,75 strømpepinde, sikke et bøvl. Måske magic loop havde været nemmere. Den oprindelige opskrift angav pind 3. Det passede ikke med strikkefastheden og blev for løst, så tråden på bagsiden blev for tydelig. 1/4 størrelse ned passer for mig og det bliver passende tæt.
Hot/not? Vides endnu ikke. Jeg blir i godt humør af farverne og de naive bedstemor And-biler og håber at det også passer den snart 2-årige. Modtageren bliver proppet i den som test om en måneds tid, så får jeg se, hvor meget for stor den er.
Faconen er ret quadratisch - men alternativet at skulle formstrikke, sammen med mønsterstrik, uha!

5 kommentarer:

  1. Fiiiine biler! Tillykke med veloverstået gerning. Det nederste på ærmerne er rent ud sagt trælst at strikke. Der er jo flere biler på den trøje en Vejlebroen fredag eftermiddag ;-)
    Nikolaj har en løbelængde omtrent som tvinni, hvis det er den totrådede.

    SvarSlet
  2. Hvor ER den bare helt fantastisk fin - absolut til at blive i godt humør af! Og meget smukt udført.
    Rittersport- facon.....sikke et godt udtryk! Sådan er der vist en del Hanne Thorsen modeller, der er - rendyrket 80'er facon.

    SvarSlet
  3. Wauv den er helt fantastisk flot. Sikke da et arbejde det har været at lave den.
    Heldige heldige modtager :-)

    SvarSlet
  4. Det er blev en rigtig flot trøje.

    SvarSlet