mandag, februar 21, 2011

Læseklub med ekstra pensum

Vi var begge nået gennem AS Byatt 'Børnenes bog'. Der er grund til at notere det, for tidligere i læseklubbens historie har jeg gentagne gange måtte gøre rede for, at vi langt fra var nået gennem den aftalte bog.
Begge har læst den på dansk. Jeg ejer den på engelsk og har læst starten på engelsk, men måtte konstatere, at jeg ikke kunne nå det til den første aftalte dato. Dog nåede jeg så langt, at jeg kan se at det vil være umagen værd at genlæse på originalsproget, den er lidt mere levende og elegant på engelsk. (Del 1 af ekstra pensum for mig).
Det ekstra pensum kom i første omgang for min medlæser, som lige fik 'Besættelse' oveni hatten. Samme forfatter, ti år tidligere. En uventet gevinst viste sig, for medlæseren kunne genkende en del temaer og historier mellem de to bøger, og vi diskuterede, om Byatt har samlet op på nogle af de gamle historier. Jeg husker Besættelse som flot, og var ikke helt så betaget af Børnenes bog, men medlæseren har det modsat, så jeg må have genlæst Besættelse, for at se om hun har ret, og for at få fornøjelsen af at genkende de tidlige versioner af historierne. (Del 2 af ekstra pensum).
Slutningerne (faktisk i begge bøger) sidder ikke lige i øjet efter vores ydmyge mening, bort set fra det, så er historierne en fornøjelse at læse. I en hverdag som vores, så er det, at vi begge fik læst de ca. 600 sider tilstrækkeligt bevis for at det er en god fortælling.
De mange sider i Børnenes bog indeholder en historie, der er næsten rusissk i omfang og mængden af sidehistorier. Et herligt, varieret og malerisk sprog, gode sidehistorier om hverdagsliv for fattige og rige og i tilgift en del oplysninger om politisk historie i Storbritannien i slutningen af 1800-tallet, frem til 1. Verdenskrig, (hvor verden gik af lave). For mig, var det ud over den litterære kvalitet en interessant påmindelse om, at der har været andre perioder i nyere historie, hvor der er sket store ændringer på kort tid.
En varm anbefaling af en fremragende forfatter. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar