fredag, marts 04, 2011

Så nåede vi marts

Officielt første forårsmåned og første forårsværk er færdigt.
Min søster, som er meget modebevidst, har bestilt en vest og vi blev enige om en Drops-model med snoninger.
For at komme hurtigt i gang (her blev jeg klogere), gik jeg i den lokale garnbiks for at finde passende garn, hvilket viste sig at være sværere end som så. For det første, så har de valgt ikke at føre netop den variant af Drops. Der var et alternativ, Drops Nepal, som ikke fandt nåde for undertegnede. Lige netop til denne model, vil jeg gerne have noget andet end alpaca-miks, for at få noget lidt rustikt look. Det endte med Wilferts Tweed, hvor der var den rigtige struktur og en rigtig farve. Men ak, der var ikke nok på lager i butikken. Det tog et par uger, så var der gevinst og projektet kunne løbe af stabelen.
På pind 5 og med noget relativt tykt garn går det stærkt, når der først sker noget, så nu er vesten færdig, pakket og kommet frem til modtageren.
Postdanmark har gjort sit job, og søsteren har heldigvis svaret, at den passer i størrelsen, klæder hende i farven! og hun er nu gået på jagt efter de helt rigtige knapper.
Undervejs fik jeg lært at strikke kabler uden hjælpepind. Det går unægteligt hurtigere, og helt i modtagerens ånd, gør det arbejdsprocessen enklere, ikke at skulle blande en tredje pind ind i arbejdet. Min søster arbejder med logistik og procesoptimering til daglig.

Garn: Wilferts Tweed i en fin gråblå farve, med islæt af brun, kobolt og lidt orange. Lækker kombi til jeans. Der er brugt 315 g i alt. Opskriften siger 450 g til en str. S, men Tweeden har en længere løbelængde pr. g. Omregnet er der brugt ca. 670 m.
Pinde: KP 4 og 5. Spidserne var helt afgørende for at kabelstrikkeriet lykkedes. I det hele taget giver spidserne en skøn præcis fornemmelse.
Mønster: Drops 121-27 - tak for gratis mønster. Ændringer: Jeg har regnet mig frem til en str. XS, med ét snoningsmønster mindre i bærestykket. Ellers ingen ændringer og problemfrit mønster.
Hot/not: En fin vest, som jeg overvejer at replikere til mig selv. Konstruktionen med det runde bærestykke giver en god løsning på varme til overarmene, som kan være rigtig hensigtsmæssigt her i det tidlige forår. Da først ribben forneden var overstået, er det et ret hurtigt arbejde, og igen et af de dejlige, med minimal montering. Ekstra bonus var at lære en ny (for mig) teknik til at strikke kabler.

4 kommentarer:

  1. Anonym1:41 PM

    Den er godt nok smuk, den vest. Vil lige følge linket og kigge om der ikke skulle være noget brugbart på lageret!

    SvarSlet
  2. Sikke en smuk vest. Jeg er vild med snonninger. Det er bare så smukt.

    SvarSlet
  3. Superflot vest!
    Tak for en rigtig god idé til mønster...

    SvarSlet
  4. Tak for roserne og god fornøjelse med veste med rundt bærestykke. Lige noget til det smukke solskin, vi har i øjeblikket.

    SvarSlet