søndag, august 07, 2011

Ballonkjolen færdig

Der bliver ikke kun trævlet op, noget bliver også færdigt - som nu ballonkjolen, der havde premiere i går.
Garnet og farven er superfedt, jeg er rigtig glad for farvemixet og blandingen af blankt og mat i hør/bomuld mixet. Selv om garnet ikke er elastisk, overhovedet, så har det været et ret let strikketøj, som er gledet let af pinden. Der er endda dejligt lidt montering. En enkelt sidesøm og lidt endehæftning, så er den klaret.
Kjolen passede fint til at sidde på terassen den herlige og varme sommerdag, som vi havde i går :-)
Med et par smarte strømpebukser og en jakke kan jeg forestille mig, at den også er fin lidt senere på året.
Faktaboksen:
Strikket i str. small, hvilket passer ret kropsnært over brystet. Der er god vidde over bagen ;-)
Garn: Karen Noes Linea (75%hør, 25% bomuld). Farven hedder oliven og jeg har brugt 3½ nøgle. De store skråfelter tog ca. 2 nøgler, der gik nok 3/4 nøgle til de små skråfelter og bærestykket har taget ca. ½ nøgle. Ialt 345 g - hvert bundt vejer lidt mere end de 100 g, for jeg har ca. 70 g tilbage.
Pind: Som angivet -3,5, rundpind. Jeg tog en glat Addi metalpind, så maskerne er gledet meget let. Eneste minus har været at spidsen var lidt rund til opsamling af masker, men det gik.
Mønster: Ja - Noes Ballonkjole, firkanterne A og B. Sjov at strikke, resultatet er til den korte side, i forhold til hvad jeg plejer at gå med. Flot effekt af glatstrik og retstrik, kombineret med indtagninger, for at danne 'firkanter'. Desuden fik jeg øvet mig på S-opslag. Ret let mønster at lære, eneste minus som sommerstrik er, at det slutter med at man sidder med en hel kjole i skødet. Kan være lidt varmt.
Der er ikke lavet modifikationer. Jeg var ved at overveje at lave stropperne kortere, men beholdt den fulde længde, og kunne snarere have brugt lidt længere stropper. Tilsvarende vil jeg, hvis der skulle blive en anden gang, overveje at bruge uld-modellens variant (C) i stedet for B, hvor C er lidt længere.
Hot / not: Jeg skal lige vænne mig til længden, eller manglen på samme. Mest fordi jeg foretrækker knælangt. Flot strik, flot fald og herlig farve.

Hey - og så har jeg nu rundet de 10 km garn, OG opnået en netto-lagernedbringelse i år til dato.

6 kommentarer:

  1. Anonym9:30 AM

    Sikke en smuk og lækker kjole! Den kæder dig virkelig godt!!!

    SvarSlet
  2. Tak skal du have :-)

    SvarSlet
  3. Hvor er den blevet flot til dig.
    Den jeg strikkede i KN Hør/bomuld er vokset i brug, så mon ikke også din gør det, så får du lidt mere længde på;OD

    SvarSlet
  4. Piiiiiiiiiift det ser godt ud. Den skal nok vokse lidt i længden.

    SvarSlet
  5. Takker :-) Ulla & Ulla

    SvarSlet
  6. Hvor er den bare fin! Og garanteret fantastisk at have på.

    SvarSlet