søndag, oktober 16, 2011

Altid plads til et par sokker mere i kurven

Min søde kæreste bruger heldigvis gerne håndstrikkede sokker og har inderligt talt for tynde udgaver. Så på utallige opfordringer er der blevet fabrikeret et par i tretrådet og på pind 2. Det tager sin tid, så meget for processtrik, og sorte strømper er ikke det mest opmuntrende at strikke. Desuden er det rent praktisk lidt svært at se, hvad der foregår med mindre lampen er helt i top.


Som nævnt - Garnet er 3-fähig Regia, sort og til et par strømper i str. 44-45, med ca. 20 cm skaft er der gået 78 g. Det er første gang jeg ikke 'bare' har brugt et nøgle pr. strømpe til Kæresten, så strømpen må dermed være ca 25% tyndere. Udmærket strømpegarn, ikke super blødt. Virker holdbart, sandsynligvis uden at fnulre, samt maskinvaskbart uden nogen som helst overvejelser (på 30 grader uldprogram). Hvis de ryger med i en anden vask overlever de, og resten af vasken sandsynligvis også det. Det er ikke et garn jeg vil bruge til meget andet end strømper pga. de 25% kunststof, men her har kunststoffet bestemt sin berettigelse.

Mønsteret er igen Bordhi, denne gang med Manley Stanley - mønster på foden, for at strikkeren får lidt variation fra det sædvanlige 2x2 rib. Fint mønster, let at huske og giver en god effekt, samt fornemmelsen af at gøre fremskridt på skaftet, og det kan være vigtigt for ikke at tabe modet.

Pinden er som sagt 2 mm, rundpind. Afprøvning af mit amerikanske indkøb - Chiagoo Lace pindene. De gik i øvrigt, som forventet under toldgrænsen, helt uproblematisk. Jeg tror de er uopslidelige - stålwire i plast, helt uden hukommelse og stålpinde. Nu er det svært ikke at gøre en 2 mm pind temmelig spids, men de er spidse, den ene har et lille knæk, af hensyn til strikkekomfort (grebet om pindene, tror jeg). De var med på ferie, og i den indcheckede kuffert, for her er det klart, at de ikke vil gå gennem en sikkerhedskontrol. Stålwiren har lidt sit eget liv, så jeg er ikke 100% charmeret, men som sagt, de er pålidelige, solide og præcise at strikke med. God basispind, som ikke vil lave numre med at knække eller gå løs i samlingen.

Hot/not: Basisstrik, point på den hjemlige bonuskonto :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar