tirsdag, december 20, 2011

I solskinsvejr

Det dejlige solskinsvejr i weekenden blev udnyttet til en udendørs fotosession, hvor jeg kan vise et ægte, ikke blåfrosset smil.

Anledningen til modelarbejdet er, at de mange omgange i den afsluttende del af bagtankerne er afsluttet. Jeg kan rigtig godt lide Bente Geils modeller, og blandt andet denne er snedigt konstrueret, men, men, strik med to-trådet shetlandsgarn på pind 3½ tager bare sin tid.
Mønster: Bente Geil, Bagtanker. Strikket i str. S. Min strikkefasthed er ok i det glatstrikkede, og modellen passer i bredden over ryggen. Længden i ryggen er også ok, det er kun foran, den umiddelbart ser lidt lille ud. En gang udstrækning i våd tilstand ser ud til at være nødvendig, for at få det rillestrikkede til at nå den rigtige størrelse og for at hjørnerne får de rigtige spidser. Det har de ikke nu, ses tydeligt på det nederste billede.
Garn: Der er brugt 220 g. 90% Geilsk tynd uld i koksgrå, lys grå, mørk lilla (super flot farve) og de sidste 10% er en lidt lysere, rødlig lilla fra Holst garn. Som det ses, er ærmerne i høj grad stribede, der er dog symmetri i sagen, for ikke at blive helt rundforvirret. Jeg har også valgt, at striberne er lige brede, for at få lidt ro på.
Pindene er mine 3½ mm 80 og 40 cm rundpinde. Henholdsvis træpinde og de gamle grå metalpinde.
Hot / not: Lige knapt så hot som håbet, måske kan den ekstra udstrækning give den helt rigtige facon, så kraven sidder rigtigt og ærmerne kommer til at starte på skulderen. Ellers er de alt for lange. Dejlig let trøje, som er lun uden at være overvældende.

4 kommentarer:

  1. Det er irriterende, når det ikke sidder som man har ønsket, men mon ikke en vask og blogning kan gøre det.
    Det er en lækker trøje og nogle dejlige farver du har valgt.

    SvarSlet
  2. Den er blevet flot. Lidt øv med pasformen.
    Min er blevet forsømt og gemmer sig i kælderen.Den ender nok med at blive trævlet op.

    SvarSlet
  3. Takker - jeg tror på at en ekstra vask og blokning kan rette op på sagen, det bliver så først i juleferien. Modellen er flot, så en lille ekstra indsats må der til.

    SvarSlet
  4. Tillykke med bedriften! Den er rigtig flot, men supertræls at pasformen ikke er helt i top. Mon ikke du kan strække den en del i våd tilstand....jeg krydser fingre!

    SvarSlet