mandag, januar 23, 2012

En gammel sag

Bogklubben har været i sving. Én har været moderne, og downloadet bogen, gratis. Den er som antydet gammel, så projekt Gutenberg har den liggende. Jeg har været på biblioteket, hvor bibliotekaren måtte i magasinet. 
Vi har læst Rudyard Kiplings Kim, og det var et herligt bekendtskab. En god klassisk fortælling, som overraskede os ved solidariteten med inderne. Vi taler om en brite for 140 år siden, hvor englænderne er kolonimagt på deres højeste.
Dejlig fortælling, som er sammenhængende nok til at den overlevede at jeg ved en fejl fik bind 2 med til Færøerne, og i ren desperation derfor læste bind 2 før bind 1. Det var overraskende let at følge historien og figurerne i den omvendte rækkefølge. Dog er jeg efterfølgende gået over til fuldtids-briller, for at begrænse lignende hændelser.
Kim er allerede udnævnt til klassiker, og jeg kan kun bekræfte det. Læs den (højt), det er en god historie fra større børn og opefter, med et dejligt levende billede af Indien (som det var engang). Der er tilstrækkeligt mange detaljer og lag til at den også er interessant for voksne, med nogle skønne bifigurer. 

2 kommentarer:

  1. Ej, er den virkelig endt på magasinet? Jeg troede det var sådan en, der blev lånt igen og igen. Du har helt ret, det er en fantastisk bog og jeg glæder mig til at kunne læse den højt, når mine drenge bliver lidt større

    SvarSlet
  2. Det er den, jeg er lige ved at spørge om man kan blive skrevet op, til hvis de vil sælge den. De gamle læderindbundne bøger er så fede, og historien er langtidsholdbar.

    SvarSlet