tirsdag, januar 31, 2012

Januar sokker

De ser lidt sjove ud uden fyld, januar sokkerne. Det overrasker mig ofte, hvordan strukturmønster trækker sig sammen, uanset at der ikke er rib i mønsteret. Et par herligt græsgrønne sokker, og mit første par i Wollmeise. Dejligt garn og skøn farve. Garnet er blankt, farvemættet og består af vældig mange tynde tråde, tvundet sammen. Jeg håber at det kan sikre en lang levetid for sokkerne, på trods af Kærestens evne til at slide strømper og sko. Der er også gemt en god rest af garnet, så der kan stoppes huller en gang eller to.
Nærbillede af den dobbelte kant, som er startet med et midlertidigt opslag (provisional cast on), hvor der er strikket 7 omgange på pind 2. Herefter er der skiftet til pind 2,25, hvor første pind er en vrangpind til ombuk. Efter 6 omgange strikkes det midlertidige opslag sammen med de fortsættende masker, jf. kantmonsteret.
Grønne monstre eller ej, faktaboksen siger:
Mønsteret: Cookie A - Cauchy. Fejlagtigt fortolket af mig. Der er slået 70 masker op til en herrestørrelse. Jeg valgte en enkel, lige kant til Kæresten, frem for mønsterets lille fikse picotkant. I str. 44? Not.
Garn: 125 g 100% merino. Det har jeg rost, og vil glæde mig til at strikke mere af. Eneste anke er, at det ret let splittes i mange tråde. 
Pinde: 2 mm bambus til kanten, 2,25 Knit Picks. Begge 15 cm strømpepinde. De 15 cm er ok, også ved hælvendingen, hvor der kommer lidt flere masker på. 
Hot: De er allerede i brug, og de ser ud til at sidde godt. Projekt 12i12 er godt fra start.  

4 kommentarer:

  1. Næhmendog, hvor er de nysselige, sikke en masse fine detaljer, du er en rigtig sokkemester, heldige kæreste.

    SvarSlet
  2. Takker. Ja, er han ikke heldig :-)

    SvarSlet
  3. De er sandelig blevet flotte!
    Hilsen en anden wollmeise-elsker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! De er jo småkedelige ved siden af det superflotte garn du har fra die Wollmeise.

      Slet