tirsdag, maj 15, 2012

I bøgernes tegn

Fredag og lørdag stod i bogens tegn.

En veninde havde foreslået at vi rundede CPH:LITT, og vi blev enige om fredag eftermiddag. Jeg kom først og startede med at nyde det fine vejr i læ! af den Sorte Diamant.

Litteraturfestivalens program var delvist placeret i foyeren i Diamanten, vældig tiltalende koncept. Vi startede med at lade os friste i boghandelen. Der var relativt få men velvalgte bøger udstillet. Jeg fik lidt kig på Jennifer Egan. Vi hørte blandt andet Gerbrand Bakker, hollandsk forfatter, som absolut var interessant, og bliver emnet til næste læseklub. Vi smuttede lige inden Andreas Maier. Tysk forfatter, efter omtalen også et kig værd. Da en af læserne i læseklubben gerne læser på tysk, kunne det være næste bud. Jeg var også svært fristet af 2011 pullitzervinderen (Goon Squad) af Jennifer Egan.

Lørdag var den decimerede læseklub på besøg. Decimerede, fordi én af os jævnligt kommer ud af sync med sin kalender, og han var derfor optaget andet steds. Vi havde kastet os over mellemny græsk litteratur. På litteratursider karakteriseret som ’heroisk pessimisme’ – mener jeg, og det var både heroisk, højstemt og pessimistisk, grænsende til tragisk. Romanen var ’Brodermordere’ af Nikos Kazantzakis. Romanen foregår umiddelbart efter 2. verdenskrig, hvor borgerkrigen er brudt ud i Grækenland. Stedet er udkantsGrækenland, som er så meget udkant, at jeg jævnligt glemte at det foregik i nyere tid. Det kunne akkurat lige så godt have været 100 år tidligere, med undtagelse af referencerne til moderne våben, ak. Jeg anerkender at forfatteren har format, historien slutter i en far/søn historie og hovedpersonen, en gammel præst har format. Men, trist, koldt og gråt er det, og de gamle græske tragedier lurer lige under overfladen. Der er ikke meget intet godt at sige om en borgerkrig, og romanen på den baggrund er derfor i min opfattelse flot, men trist.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar