onsdag, januar 30, 2013

En vest


Årstiden er til uld og strik, og min mor ønskede sig en vest. Efter lidt surfen faldt hun over en god, klassisk Dropsmodel. Den skal bare være uden lommer og lidt længere!
Godt, – garn blev indkøbt og mål blev udvekslet, og så gik jeg i gang, i december. Nu er december ikke ligefrem den tid på året med mest strikketid, når der også skal holdes julefest. Derfor blev det heller ikke julegave, men nu er den færdig og venligt ekspederet af postvæsenet.


Gråt strik er meget anvendeligt, uanset at det ikke er meget oplivende at strikke i, i sig selv. Heldigvis var der kabler, det giver afveksling og gør det færdige resultat mere interessant.

Fakta:
Garn: 425 g mørk grå Karisma (originalgarnet) til en XL. En ægte arbejdshest at et garn og langtidsholdbart. Jeg har en norsk trøje i (gammel) Karisma, den har rundet de 25 år og Kærestens vest, også Karisma, har rundet de 5 år med hyppig brug.
Pinde: Pind 3 og 4. Da mine yndlingspind 3 er optaget i Starling var det en gammel, grå Addi metalrundpind. De virker også stadig, uanset at de ikke er helt så gode som de nyere træpinde. Pind 4 var mine KnitPro. Spidse nok til at sno uden hjælpepind, hvilket der er mange fordele ved, især ved strik under transport.
Mønsteret er en marginalt modificeret version af denne. Modifikationen går på længden (+10 cm, lagt til inden taljeringen) og udeladelse af lommer. Desuden har jeg vendt den ene snoning på forstykket, så de er symmetriske. Interessant nok var det noget lettere for mig at sno til venstre end til højre uden hjælpepinden. På ryggen følges alle snoninger i samme retning.
Hot/not: Tilbagemeldingen er absolut positiv J Den skulle lige have en let presning for at få de sidste to cm i vidden.

4 kommentarer:

  1. Smuk trøje, men enig i det med gråt kan være en smule kedsommeligt.. Manden har lige bestilt en grå sweater med snoninger...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hm. Du må på udkig efter det lækreste grå garn, overhovedet.

      Slet
  2. Den er superflot !

    SvarSlet