søndag, januar 24, 2016

Forhindringer og alternativer

Denne gang lykkedes det mig ikke at komme langt i læseklubsbogen inden jeg gik død i genren / personerne. Mine medlæsere var heldigvis mere begejstrede for Jesper Wung-Sungs 'Men'. Jeg må blot konstatere, at jeg sagtens kan se, at han skriver godt. I alt fald så udmærket, at jeg simpelthen ikke brød mig om at følge hans hovedfigur. Derfor ingen anmeldelse fra mig, men som nævnt, var mine to medlæsere klart mere positive.
Når det er sagt, så bliver samtalen om bogen mere dybtgående, når den ene af os må tilstå ikke at bryde sig som stilen / persongalleriet / eller hvad det nu kan være. Det er sket før, at en eller flere af os har vendt tommelfingeren ned af. Det er selvfølgelig lidt mere krævende at skulle reflektere over, hvorfor det ikke rigtig bliver til noget med læseriet frem for blot at lægge bogen væk og bekvemt aflevere den igen på biblioteket. Noget tilsvarende er sket med en anden bog i samme genre / stil - igen en forfatter som jeg anerkender for sit forfatterskab, men som skriver om et miljø og en kultur, som jeg har svært ved at forlige mig med, og at bruge læsetid på.
I stedet vil jeg anbefale et par af de bøger jeg har læst på bagkant af juleferien. Den første er Maria Semples 'Hvor blev du af, Bernadette'. Anderledes, underholdende og - på sin egen måde - tankevækkende. Let læst, og med en form, hvor det er let at finde et sted at holde en pause.
Den anden anbefaling er Gretelise Holms erindringer, hvor jeg har læst bind 2, og skal have bestilt bind 1 på biblioteket. Bind 2 fungerede udmærket som selvstændig fortælling og er et fint tidsbillede på 70'erne og 80'erne. Velskrevet, letløbende og med varierende emner, der kommer ud over eget liv, og trækker på de emner, som journalisten og forfatteren Gretelise beskæftigede sig med. Sej kone, som har gjort det godt.

God uge til alle! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar