søndag, januar 03, 2016

Projekter i gang - og et færdigt par sokker

Solen har været fremme i dag og det har været dejligt lyst (men koldt). Det var en lejlighed til at lufte en nærmest antik islænder (af ægte islandsk pladegarn, købt i Reykjavik), som er alt for varm til de fleste dage. Den har kun sjældent været brugt, og er så flot som ny, så jeg overvejer om sweateren skal laves om til en trøje, som jeg tror i højere grad vil blive brugt.
Mens jeg overvejer, er der slået op til en række projekter baseret på garnlageret - og der ventes på MonteringsÅge til et enkelt.

På Instagram kører et hashtag #nytårsfortsætstrik10. Det dækker også nogle af disse projekter, som i høj grad er lavet ud fra lageret, og fremdriften kan løbende følges på Instagram.

Der er jf. forrige indlæg en del på lageret, men der bliver ikke et egentlig indkøbsstop, mere at der kun fortrinsvis købes ind til projekter (ingen grund til at bringe sig selv i uføre på grund af et unødvendigt stramt princip). Efterhånden er der mest tynd uld på lageret - som har mange kvaliteter, men ikke er tilstrækkeligt til alle former for strik. Fx er jeg noget fascineret af Habus produkter, og hørgarner er interessante.
På falderebet af juleferien fik jeg slået op til et par projekter, så der nu er et passende udvalg, samt en bestillingsopgave på en hue i gang.
Først et dyr, der venter på MonteringsÅge.
Dette er et får i samlesæt - 2 halvdele til en godt krøllet krop, hovede, 2 x ører og 2 x ben. Der putter sig desuden en hale et sted. Det skal blive til en fårepude, efter et mønster fra Jamieson og Smith. MonteringsÅge skal på overarbejde, hvor delene skal syes sammen og der skal fabrikeres en inderpude.
Min søster fik en Sinai-hue i julegave, hvilket inspirerede min mor til at ønske sig en hue. Efter samme mønster, og så alligevel, for der skulle ribkant på. Dobbelt, endda. Det fikser jeg selvfølgelig, og ved samme lejlighed får jeg brugt lidt mere lagergarn. Der er dog kommet et nøgle Silkmohair til, da der ikke var noget på lager i den rigtige farve. Hurtigt projekt, på pinde nr. 6.

Kærestens blå sweater er blevet fundet frem igen, og der har været en prøvning. Det røde mærke er til sikring af strikkerens mentale velbefindende, for at kunne se fremdrift. Der skal strikkes ca 25 cm fra mærket inden der er grund til en ny prøvning, som indebærer forsigtig omgang med pindespidser. 
Jeg er en af vist mange, der har fået strikkebøger i julegave. Blandt andet fik jeg Helga Isagers nyeste, Room 606, og der skulle da straks slås op til et Githa-tørklæde. Der var lige to nøgler pink silke/kidmohair på lager, og lidt matchende rester i diverse tynd uld-tykkelse. Det bliver et af de mere farverige indslag i året, tror jeg. 
Ud over det pink tørklæde har jeg startet dette, som er af et nøgle eget håndspundet garn, der har ligget et stykke tid og ventet på det rette projekt. Jeg har fundet et lacemønster frem (Frost flowers fra Walkers strikkebibel), og planen er at det skal matche min blå-grå vinterfrakke.  
Og et projekt mere, baseret på garnlageret. 
Noget usædvanligt, et lilla projekt. Det er Sveller, fra et mønsterhæfte med inspiration fra Århus - Godsbanen. Det bliver et af automatstrik-projekterne, så vidt jeg kan se på opskriften. Glimrende selskab til læsning.
Sørme, og så var der de færdige sokker. Strikket fra tåen og op, og med det gode gamle feather and fan mønster på foden. Fra tåen og op fordi jeg ikke gad have dem hvide i foden, det forekom ikke praktisk. Uanset at man skal gå med hjemmesko, når man går i håndstrikkede sokker. Regel nr. 1 her i huset. 

Godt nytår til alle og skønt at læse de mange årskavalkader - absolut inspirerende og med gode ideer til, hvad man også kunne strikke.  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar